Lady Nyna

Lady Nyna

27 November 2012

Senggugut ohhh Senggugut!!!

Senggugut??? Kebanyakan wanita pernah, sedang, & sentiasa mengalaminya. Nyna sendiri pernah mengalami senggugut & pernah 1 ketika, sampai terpaksa dihantar balik oleh cikgu sbb pitam disekolah. Terima injection daripada klinik kesihatan pon pernah gara-gara sakit yang teramat sangat.

Kebanyakan orang terutamanya WANITA sentiasa menganggap kesihatan mereka di tahap yg normal, sehinggakan pemeriksaan kesihatan wanita jatuh pada no.2 atau no.3. Bila dah berkahwin, barulah sibuk nak cari info mengenai sistem peranakan or permasalahan yang ada. 




Apa Itu Senggugut?
 Sakit ketika datang haid atau senggugut adalah satu masalah yang biasa dialami oleh ramai wanita dan lazimnya dialami oleh gadis yang baru meningkat remaja mahupun golongan wanita yg sudah berusia 30an. Keadaan ini digelar “primary spasmodic dysmenorrhea”dan tidak semestinya menandakan sesuatu penyakit.


Senggugut jenis pertama dalam beberapa tahun pertama selepas akil baligh, pusingan haid seseorang gadis masih belum teratur lagi. Haid mungkin akan datang tiga atau empat bulan sekali. Senggugut biasanya mula dirasai 2-3 tahun kemudian.
Rasa sakit sewaktu datang haid ini adalah disebabkan oleh kuncupan rahim yang begitu kuat sekali untuk mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur sedikit tisu daripada selaput endometrium . Darah haid ini perlu keluar menerusi saluran pangkal rahim yang biasanya masih sempit . Kuncupan rahim yang kuat ini adalah disebabkan oleh sejenis hormon yang digelar dengan nama “Prostaglandin”.



Ramai dikalangan wanita yang risau samada senggugut boleh menyebabkan kemandulan. Ini tidak benar dan senggugut biasanya akan hilang setelah gadis berumahtangga. Kehamilan dan kelahiran dapat mengatasi masalah kesempitan pada saluran rahim yang menjadi punca pada senggugut.
Walau demikian sebahagian kecil dari mereka akan menghadapi masalah ketidaksuburan dan mudah gugur kandungan jika senggugut itu berterusan selepas kahwin. Mereka ini mungkin mengidap penyakit ‘endometriosis’
Manakala senggugut akibat penyakit pula memerlukan rawatan khusus bergantung kepada penyebab penyakit.Di peringkat ini pesakit dinasihat berjumpa doktor untuk rawatan dan ubat.
Dengan penggunaan full set Premium Beautiful (PB), dpt membantu masalah senggugut. Syukur alhamdulillah, setelah 3 bulan mengenakan PB secara konsisten (sekurang-kurangnya 8 jam sehari), masalah senggugut yang menggerunkan ini berakhir. No More Period Pain! 
Pergerakan yg dahulunya terbatas, kini jd semakin selesa. Walaupon dihari pertama "kawan baik" ini datang, tiada masalah langsung. Sakit tiada, rasa kurang selesa juga tiada. Caranya, 
- pakai full set Premium Beautiful
- Tarik ketat2 tali bengkung supaya pergerakan darah menjadi lebih lancar. Sakit pon tiada! 

pm me for info. Viber or wassap 019-236 6243
sharing is caring.... Lady Nyna

No comments:

Post a Comment