Lady Nyna

Lady Nyna

10 May 2012

Resipi: PASTRY TAUHU CINA

Aku xde sapa pon yg ajar nak buat mcm mn...Mula jmp kuih ni masa kenduri tunang Si Naza, jiran dpn umah aku ni...belah ppuan punya juadah..masa makan mmg sedap sgt2...aku plak amik 2pcs je...cover line sbb mjlis org...sdap btul..rasa nk amik lg... hahhaha

So, abg cabar aku utk buat benda yg sama...hantam sajalah nk guna bahan apa jnji menjadi. 1st time buat xjadi lgsg..Tauhu yg aku pakai jd keras & liat yg amat..Abg pon komplen & makan bbrp ketul sbb nk jaga hati la kan....Ok ni resipi yg aku dh try & error...

BAHAN:


Tauhu bulat Cina dlm 10-20 ketul
Kentang
Daging / Ayam cincang (Brand Ramly je senang)
Bawang goreng
Serbuk lada hitam/lada perasa
Garam secukup rasa
Daun bawang/ daun sup pon boleh je...

CARA-CARA:

1. Rebus kentang sampai empuk then toskan biar sejuk.
2. Tumbuk kentang sampai lumat (ala-ala kentang KFC tue), campurkan daging/ayam cincang, bawang goreng (agak2 nak byk mana), serbuk lada hitam/lada perasa, garam secukup rasa & daun bawang/daun sup yg dah dicincang halus.



ni lah hasilnya yg aku dh gaul-gaulkan....

3. So, gaul-gaulkanlah sumenya smpi sebati & mesra.. jgn tmbah air sbb nanti adunan jadi keras.

4. Potong tauhu di salah 1 bahagian yg rata dgn potongan "X".






5. Dgn penuh kesopanan, terbalikkan tauhu td dgn permukaan luar ke dalam & permukaan dalam ke luar... buat slow2 sbb takut tauhu koyak...Then kemaskan bentuknya supaya cantik mcm kantung wantan....Kalau aku, aku buang ckit2 lebihan putih isi tauhu spy surface yg baru tu nmpk lebih sekata...

6. So, apa lg..sumbatlah adunan kentang td ke dalam tauhu tu.... nak penuh atau tidak..terpulang pd selera masing2..




tauhu yg sudah diterbalikkan


7. So, dh siap dah pastry ni. sebelum makan masukkan dlm oven (bg yg jaga kesihatan) & bakar dlm 15-20minit... Klu suke yg goreng, boleh celurkan dgn telur dahulu...jgn lupa pakai kertas serap minyak sbb dh nama pon goreng.. hehehehe





So, bolehla makan bersama nasi atau dijadikan snek minum petang... Lg sedap siram dgn sos....Aku ada resipi sos buatan sendiri... klu terbuat lebih pon masih boleh disimpan dlm peti sejuk...;-)

SOS:

Masak dgn api perlahan secawan gula, sedikit cili boh & air assam jawa...
Sentiasa kacau sampai cili nampak dh masak... Jgn lupa rasa utk adjust nk pedas sgt ke, nk masam sgt ke OK....
Selamat mencuba........



No comments:

Post a Comment