Lady Nyna

Lady Nyna

21 January 2013

Dengkur oh Dengkur!!

Salam & Good Day All,


Berdengkur semasa tidur??? ZzZZZzzzzzzz... pasti ramai yang pernah mengalami masalah ini baik diri sendiri mahupun kaum keluarga lain. Berdengkur adalah satu bunyi bising yang dikeluarkan semasa bernafas dalam tidur. Ia berpunca apabila sebahagian saluran pernafasan bahagian atas seseorang telah TERSUMBAT.





Dengkuran berlaku ketika terdapatnya sekatan pada aliran udara di dalam saluran pernafasan di bahagian belakang mulut & hidung. Bunyi bising terjadi apabila tisu di bahagian saluran pernafsan bergesel & bergetar di antara satu sama lain.


Kebiasaanya, simptom dengkur ini terjadi sejak kecil & bertambah kerap mengikut pertambahan umur seseorang. Kajian para penyelidik di AS mendapati, dengkur bermula dari usia kanak-kanak berpotensi merubah keadaan diri seseorang itu seperti menjadi hiper-aktif sejak kecil.

Pada tahun 2002, pasukan penyelidik dari Universiti Michigan melaporkan daripada 229 kanak-kanak yang ditemui, mereka yang kerap berdengkur adalah 2x ganda berpotensi menjadi hyper-active.

Jadi, amatlah penting untuk mencegah dan merawat gejala dengkur daripada menjadi lebih buruk hingga boleh mengundang rasa tidak selesa dan menggangu persekitaran sewaktu tidur.


Penyelidik tersebut juga ada mengeluarkan sebab-sebab terjadinya gejala dengkur iaitu:-

1. Lemah otot pada lidah, lelangit lembut & tekak
2. Saluran pernafasan tersekat
3. Lelangit lembut dan uvula (anak tekak) yang panjang
4. Tisu tekak yang besar & tebal

Rawatan terbaik bagi masalah dengkur adalah bergantung kepada diagnosis yang dibuat. Pemeriksaan akan menunjukkan dengkur adalah disebabkan oleh alahan hidung, jangkitan, kecacatan atau masalah tonsil dan rawatan akan diberi mengikut sebab-sebab yang dikenal pasti.

Saya percaya, pelbagai cara telah diusahakan untuk mengelakkan daripada terus berdengkur. tp still kecewa. Aduh!! kesian pasangan / roommate yg tidur sebilik dengan kita... Mencegah itu lebih baik dari merawat. Kesihatan tubuh badan amat penting untuk dijaga supaya tidak akan menimbulkan sebarang kesusahan kemudian hari. 


BIO VELOCITY SLEEP MATE (BVSM) boleh membantu mereka yang tidur berdengkur. Antara testimoni yang boleh Nyna kongsikan:-


" En. Rozmi berdengkur sejak 19 tahun lalu. Kini, setelah menggunakan BVSM..tiada lagi dengkur., Syukur.."


Testimoni Makcik yg strok: -




Dan lagi :-



So mcm mana? x rugi memiliki BVSM ni...

pm Nyna 019 236 6243 or Facebook Lose 5kg Within 2 Weeks


No comments:

Post a Comment